2013. június 19., szerda


Egyéjszakás múzeumi kaland Hódmezővásárhelyen


Tíz év fotószimpóziumainak összegző tárlatával veszi kezdetét a nyár legjobban várt múzeumi eseménye Hódmezővásárhelyen: az elmúlt évek felújításai és kulturális megújulását követően ismét valamennyi muzeális intézmény megnyitja kapuit a látogatók előtt június 22-én, szombaton este 6 órakor, a Múzeumok Éjszakáján. Az egyéjszakás kalandnak beharangozott esten érdekes programokkal, hangulatos múltidézéssel, régészkedéssel és "felnőtt tartalmú" kiállítással is várják az érdeklődőket.

A Tornyai János Múzeumban Vásárhelyi pillanatok címmel kiállítás nyílik tíz év fotószimpóziumaiból; ismét megtekinthetik a látogatók az ország neves fotográfusainak felvételeit a várost övező tanyákról, a kerékpár(os)okról, a helyi mesterségekről.
 Ugyanitt sötétedéstől Museum on the Wall címmel zenés életképeket vetítenek a Tornyai-múzeum száz évéből. Láthatóak lesznek ellesett múzeumi pillanatok a raktárak titkos zugaiból, soha nem látott műtárgyak, a kiállítás-rendezések kulisszatitkai és emlékképek a múzeumtörténet nagyjairól.
Az est folyamán "fordított" tárlatvezetésen mutatja be Sonkoly Tibor festőművész a fotószimpózium kiállítását, valamint a fotográfusok meglátásait hallhatják a résztvevők a folyton Úton lévő festő műveiről.
Az Alföldi Galériában Eifert János a hazai fotóművészet egyik legismertebb képviselője tart diaporáma-digiráma bemutatót Ars Poetica - Ötven év fotográfiái című kiállításában.

2013. június 17., hétfő

GYÁSZHÍR

Gyászhír - elhunyt Csák Miklós


Márciusban lett 80 éves. A múlt héten még megbeszéltük, hogy elmegyek hozzá egy beszélgetésre. Sajnos, elkéstem.Közel ötven éves az ismeretség és majdnem ennyi a barátságunk.

A Nadar Stúdió megalapításakor és a Stúdió munkája során volt szerencsém jobban megismerni. Szenvedélyesen szerette a fényképezést, megszállottan dolgozott. Vagyont érő felszereléssel töltött el több napot és éjszakát a Csatkai cigány-búcsúban, döbbenetes anyagot hozott haza. Miközben a "Szövterv"-nél Makovecz Imrének dolgozott, fotózott jazz-zenészeket, és a Művészeti Kiadónak aktot.

Egyre többet foglalkoztatta a Kelet, előbb Japánban, majd Vietnamban járt.Végül 1999 - ben eladta az összes nélkülözhető fotófelszerelését és a pénzből valutát vásárolt. 67 évesen nekivágott, hogy megfényképezze Nepált, Indiát és Indonéziát. Mi sem jellemzi jobban megszállottságát, mint hogy kiszámolta: napi másfél dollár a költőpénz neki elég! A 6x7-es Pentax volt nála, több objektívvel. Ezt cipelte vonaton-buszon és gyalog. Öt hónapot volt távol, ezalatt lefogyott 17 kilót – de hazahozott egy fantasztikus kollekciót, melyből előbb 2000.-ben rendezett egy kiállítást a Vigadó Galériában, majd 2002 - ben kiadta a „Túl az Óperencián” c. fotóalbumát.

Ezután a tánc felé fordult, rendkívüli érzékkel ábrázolta a színek, hangulatok és varázslatos mozdulatok világát. HUNGART ösztöndíjjal rendezett ezekből a képekből kiállítást a MAOE székházában.
Tagja volt a Fotóművészek Szövetségének, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. Az Egyesület 2006.-ban „Aranykazetta” díjjal jutalmazta életművéért.

Nehéz elhinni, hogy elment.

Emlékét őrzi a fotós társadalom – és hátrahagyott munkái.


Módos Gábor



2013. június 13., csütörtök

VÁSÁRHELYI PILLANATOK / 10 ÉV


2013. május 23., csütörtök

RODOLF HERVÉ / HÓDMEZŐVÁSÁRHELY


2013. május 22., szerda

KLÖSZ 100 KONFERENCIA MÁJUS 24 - 25.


Konferencia program:

2013. május 21., kedd

KIÁLLÍTÁS


2013. április 24., szerda

KIÁLLÍTÁS MEGHÍVÓ

Mindenkit szeretettel várunk!

2013. április 16., kedd

MEGHÍVÓ

 A Magyar Alkotóművészek Egyesülete támogatásával:

2013. április 13., szombat

HÍRADÁS / DEBRECENI TAVASZI TÁRLAT

Művészeti egyetemek hallgatói és magángalériák is részt vettek a 22. alkalommal rendezett Debreceni Tavaszi Tárlaton, amely hagyományosan a hajdú-bihari képzőművészeknek nyújtott lehetőséget a bemutatkozásra.

A tárlatra 2012 után készült, még országos kiállításon be nem mutatott alkotásokkal lehetett nevezni.

A zsűri döntése alapján idén díjazták Kurucz Petra szobrászművészt, Burai István festőművészt, Varga Tamás fotóművészt, Lukács Gábor festőművészt, Madarász Kathy Margit textilművészt, Fátyol Zoltán festőművészt és Durucskó Zsolt grafikusművészt.

Bővebben: http://www.hirado.hu/Hirek/2013/03/23/20/Megnyilt_a_Debreceni_Tavaszi_Tarlat.aspx

Dehir - Megnyilt a Tavaszi Tárlat


2013. április 3., szerda

A NÉGY ELEM / PÁLYÁZAT

A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete ( MAOE ) kiállítást szervez kizárólag tagjai részére A négy elem címmel.
Képzőművészek számára: festészet, szobrászat, grafika; iparművészek számára: alkalmazott grafika, illusztráció, textil, kerámia, ötvös, üveg kategóriákban és fotóművészek számára.
A MAOE célja,hogy átfogó keresztmetszetét adja jelenlegi tagjai munkásságának, így a sokrétűen megközelíthető tűz-víz-levegő-föld tematika keretein belül bemutatkozási lehetőséget biztosítson tagjai számára.

A kiállításra jelentkezni az elkészült művek nézőképeivel 2013.május 31-ig lehet.

A kiállítás tervezett időpontja: 2013. szeptember-október

Pályázati kiírás

2013. március 20., szerda

TAGFELVÉTEL / 2013 TAVASZ

A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének (MAOE)
Fotóművészeti Tagozata tagfelvételt hirdet a 2013. év tavaszára


Várjuk olyan elhivatott alkotók jelentkezését, akiket vonz a szakmai közösségi élet, s abban aktívan részt is tudnak vállalni.

Beadandó dokumentumok :

- felvételi kérvény, szakmai önéletrajz, szakmai ajánlás, kitöltött jelentkezési lap.
Jelentkezési lap letölthető a Nyomtatványok linkből.

A jelentkezési lap és a mellékletek leadásának végső határideje: 2013. április 5.

A jelentkezéseket folyamatosan fogadja a Titkárság ( postán avagy személyesen).


Levelezési cím: Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, Fotóművészeti Tagozat

1406 Budapest, Pf. 26

Személyesen:

1055 Budapest, Falk Miksa u. 30. fszt.2. (21 kapucsengő), H-Cs: 9-15, P: 9-13 óráig

Tel: 06 1/ 3112479

A további teendőkről a jelentkezők ezt követően telefonon ill. postán kapnak értesítést.





2013. március 8., péntek

ÚJ MŰVÉSZET / 2013. MÁRCIUS


Az Új Művészet folyóirat 2013. márciusi számában megjelent Szeifert Judit , "Porondon a művészet" című írása. A cikk négy oldalon keresztül az alkotók neveinek segítségével, s a művek címeire való hivatkozással ill. színes képanyaggal részletesen számol be a MAOE és a MACIVA Valóság és illúzió című közös tematikus kiállításáról. ( Fővárosi Nagycirkusz, 2012.XII.11 - 2013.II.3. )

http://www.ujmuveszetfolyoirat.hu/

2013. március 7., csütörtök

GYÁSZJELENTÉS

Fekete lyuk felé tartva
holszép új világ fogad magába
csillagszélben – vörös óriások
és fehér törpék sorfala között –
még visszanézek rátok
mielőtt emlékké válok –
visszavonhatatlanul

Mély szomorúsággal tudatjuk mindazokkal akik szerették, tisztelték, ismerték,
hogy áldozatos életének 91. évében, rövid betegség után elhunyt
 
Tarczai Béla

(1922-2013.)


Gálffy Ignác életműdíjas miskolci fotóművész, a kitüntető AFIAP és EFIAP cím birtokosa. A második világháborút követő nyugati hadifoglyok történetét feldolgozó elismert kutató.
Hamvasztás utáni temetése, a Szentpéteri Kapui Temetőben a sírtól lesz, római katolikus szertartás szerint 2013. március 8.-án 14 órakor.
Kérjük Önöket, hogy rendhagyó búcsúztatásként virág helyett szalagot hozzanak. Ezeket felkötjük a sírnál elhelyezett szalagtartóra.
Március 9.-én reggel 8 órakor a Minorita templomban engesztelő gyászmise lesz lelki üdvéért.
Nyugodjon békében!

Polgári búcsúztatása 2013. március végén a Feledy-Házban záruló kiállításán lesz, melyről külön értesítést teszünk közzé.

Köszönetet mondunk mindazoknak, akik Édesapánkat utolsó útjára elkisérik és gyászunkban osztoznak.

A gyászoló család



Tarcai 3534 Miskolc, Kandó Kálmán u. 8. 1/1.

Tarcai Annamária 30-811-3027


2013. február 27., szerda

HÍRADÁS

2013. január 23., szerda

RIVALDA / SENIOR ALKOTÓCSOPORT KIÁLLÍTÁSA


A balatonfüredi Városi Művelődési Központban a napokban nyílt meg a SENIOR Alkotócsoport RIVALDA című kiállítása, ahol a MAOE több alkotóművésze is kiállítóként szerepel.Minden érdeklődőt szeretettel várnak!
Kiállítás helye:

Városi Művelődési Központ (Balatonfüred, Kisfaludy u.1.)
Megtekinthető: 2013. március 3-ig , szerdától vasárnapig 10-16 óráig



Bóka István, Balatonfüred polgármestere, és Milos József




Kéri Kitty – a Balatonfüredi Kisfaludy Színház igazgatója megnyitó beszéde a Magyar Fotóművészek Senior alkotócsoportja „Rivalda” kiállításán.

Kéri Kitty
Tisztelettel köszöntöm Önöket ezen a hideg téli délutánon.


Először is engedjék meg, hogy köszönetet mondjak a felkérésért, nagy megtiszteltetés számomra, hogy a Magyar Fotóművészek Szövetsége RIVALDA c. kiállítását megnyithatom itt, a balatonfüredi Kisfaludy Galériában.

A Szövetség célja a fotóművészeti alkotó tevékenység kibontakoztatása és támogatása mellett a magas színvonalú alkotások megismertetése, népszerűsítése. Különleges tárlat ez. Ha körbe néznek, láthatják, hogy az alkotók, a Magyar Fotóművészek Szövetsége Senior Alkotócsoportjának tagjai mennyi különleges pillanatot kaptak lencsevégre. És hogy miből merítettek ihletet? Az életből, a különböző művészeti ágak képviselőiből, a cirkusz forgatagából, táncosok-énekesek-zenészek-színészek öröméből, a képzőművészet melankóliájából.

„Egy fényképpel összevetve az emlékezet feljegyzései hézagosak” – jegyzi meg Siegfried Kracauer. Az emlékezet nélkül a fénykép feljegyzései közhelyesek.

A fotósszakma és a fotóművészet megállapodott intézményi keretei valójában az 1960-as évekre alakultak ki nálunk. Escher Károly, Vadas Ernő és egy sor jeles mester tekintélyt szerzett a szakmának. Létrejött a fotóhíripar nagyvállalata, a Magyar Távirati Iroda. Megalakult a Magyar Fotóművészek Szövetsége, fotóriporterek generációi következtek egymásra, nagy egyéniségekkel Friedmann Endrétől Urbán Tamásig. Szélesebbé vált a képeket rendszeresen közlő hetilapok köre. Rendszeresen jelentkeztek önálló kiállításokkal és albumokkal a fotóművészet elismert alkotói, mint Gink Károly, Hemző Károly vagy Féner Tamás. Maguknak a fotográfiáknak ugyan nem volt műtárgy értéke, a szerkesztőségekben gyakran a szó szoros értelmében ollóval végezték a képszerkesztést, és minden művészettámogatással együtt is a Váci utcai Fotógaléria csupán néhány évig tudott talpon maradni, ám a fotósszakma presztízsét állami művészeti díjak biztosították. A fotóművészet hivatalból létezett. Hol tartunk ma? A fotográfia egyszerre mesterség, ipar és művészet, így igen széles körből toborozza szakembereit és dilettánsait. Maga a fotózás a digitális gépek korában látszólag könnyen megtanulható, újra és újra izgalmas megoldások tűntek föl akár egy hivatásos fotós képein, akár egy amatőrnél vagy naiv fotográfusnál. A dagerrotípiától eljutottunk a photoshopig, ami a csalás és hamisítás szinonimája, ugyanakkor a képmanipuláció segítségével meghökkentő, elképesztő, sőt, nem ritkán megdöbbentő, igazi művészi alkotások születhetnek. Az ember sok ezer könyvet olvas, legnagyobb részüket egy hét alatt elfelejti. Az ember életében sok ezer festményt, zeneművet, szobrot és tájat lát és hall, és van tíz-húsz-harminc, amely hosszú ideig kíséri, mint a barát vagy a kedves. Az ember életében csak egész kevés olyan gondolatot talál, melytől sohasem válik meg. A sok ezer könyv mindennapi táplálék, amely azzal, hogy egy bizonyos ideig örömet nyújtott, feladatát elvégezte. Az a tíz-húsz-harminc kép, vagy zenemű, vagy vers, amely az embert hosszú ideig elkíséri, meghitt élettárs. – írja Hamvas Béla.

A mai kiállítás képei reményeink szerint ilyen élettársak. Ezek a fotók a művészet mellett teszik le a voksot. A képzőművészet, a színház, a cirkusz, a tánc mellett. Valódi képek, valódi művészektől. Olyan alkotásokat láthatunk, amelyek a bohócok, mutatványosok, színészek, táncosok pillanatait örökítik meg, fotóst és modelljét, a EMBERT. Színművészeti főiskolásként több ízben B.Müller Magda műtermében járhattam, portrékat készített rólam, sokat mesélt. Büszke voltam erre a találkozásra. Akkor még nem gondoltam, hogy egyszer majd az a megtiszteltetés ér, hogy megnyithatom azoknak a fotóművészeknek a kiállítását, akiknek munkái előtt fejet hajtok a színházi szakma nevében.

Köszönettel tartozunk. A film, a celluloid sok felejthetetlen jelenetet őriz meg. A színház, a cirkusz, a tánc azonnali, megismételhetetlen. De sokszor a fotós egyetlen kattintással fricskát mutat a mulandóságnak. Őrzők ők, akik kitöltik az emlékezet hézagos feljegyzéseit. Köszönjük. Kívánom, hogy örökké tartson a csoda és mindig itt állhassanak a rivalda fényében.

A kiállítást megnyitom.


„Csodálatos, hogy mennyiféle kép van,

s ahány ember, megannyi képzelet.

Mindenki lát, csupán röptén elfogni

kevesen tudják ám a képeket,

művésznek mondják az ilyen varázslót,

aki szavakba, színbe, kőbe vés,

de honnan ez, én is miként csinálom?

Ez az ami oly rejtelmes, mesés.”




2013. január 10., csütörtök

KULTIKON / DUNA TV

2013. január 9., szerda

VARIÁCIÓK EGY FEKETE ZONGORÁRA


Chochol Károly megnyitó beszéde:

Tisztel Hölgyeim és Uraim!

            Nagy örömmel köszöntöm Önöket ezen a rendhagyó kiállításon. Szerettem volna, ha Tóth József fotóművész itt áll mellettem, hiszen a kiállítás gondolata az  ő szárnyaló fantáziáját, zsenialitását dicséri. Az alapgondolat az, hogy a fotóművészet eszközeivel közelítsünk a zenéhez és tisztelegjünk Liszt Ferenc művészete és emlékezete előtt, és ha már Liszt, azokat a kollégákat kérte fel, akiknek nevének kezdőbetűi kiadták a géniusz nevét. Továbbá, hogy kötött legyen a téma, mindenkinek ugyanazt a hangversenyzongorát kellett fényképezni, erre utal a kiállítás alcíme: Variációk egy fekete zongorára. Az alkotók életkora 20-tól, majdnem 90 évig terjed, női és férfi alkotók vegyesen. Egyesek szerint a kudarc, eleve borítékolható volt, hiszen ennyi csavar nem fér meg egy közös műben, mert az alkotók ráadásul merőben eltérő stílusú, felfogású, sőt elkötelezettségűek. A végeredmény, s ezt Önök is láthatják, Tóth József Fülest igazolta. A meghatározott zongora mellett állva, hogy ki mire asszociált, mi volt számára meghatározó Liszt Ferenc életéből, művészetéből, nagyon eltérő. Voltak, akik a páncéltőkés zongora feszülő acélhúrjaiban vélték megszólalni a markáns és az egész zeneművészetet befolyásoló zenét. Más alkotó ugyanebben a gyermekkori álmok színes foltjait látta. Többeket megragadott a kottatartó áttört mintázata, a központi rajzolat szinte vallásos áhítata, utalva az egyházi vonatkozásokra, a Krisztus Oratóriumra, Szent Erzsébet Legendájára, vagy az Esztergomi Misére. Két művész utalt képeiben Liszt hazafias érzületére, a Magyar Rapszódiára, Magyar Fantáziára, vagy a Rákóczi Indulóra gondolva.
            Tízévesen csodagyerek, húszévesen forradalmár, harmincévesen hódító világfi, nőcsábász volt. Két alkotót is megihletett vonzódása a szépnemhez. Sokan úgy vélték, több házasságon kívül született gyermeke van, közülük Franz Servais az egyik. Liszt a maga elmés módján utasította el a feltételezést: „csak levélből ismerem az anyját, és írásban nem megoldható az ilyesmi”. Negyvenévesen új, modern művészeti iskolát alapító, és örök érvényű műveket alkotó művész. Meghódította Európát, rendszeresen fellépett cárok, királyok és a pápa előtt.
            Egy riportkötethez készített velem interjút egy bájos, fiatal írónő. Kérdezett a művész felelősségéről, a társadalomhoz való viszonyáról, végül egy rendhagyó, de érdekes kérdéssel zárta az interjút. Ha egy csoda folytán valamelyik elhunyt, nagy művésztől én kérdezhetnék, mi lenne a kérdésem? Miután ebben az időben pont Liszt életét tanulmányoztam, tőle kérdeztem volna, mit érzett akkor, amikor megkomponálta a Koronázási Misét, és nem ő vezényelhette, hanem egy udvari zenész. Azt tudjuk, hogy miközben a fényárban úszó Mátyás Templomban szólt a fenséges zene, az ünneplő tömeg mögött haza felé ment, egy egyszerű feketeruhás ember, szomorúan, lelkében mélyen megbántva. Istenem, ez lenne a magyar művészsors? A Hofkapellében, az udvari zenekarban kell játszani ahhoz, hogy a művészt megbecsüljék?
            Ellentmondás, ez az itthoni otromba sértés és az, hogy világszerte rajongtak érte. Feljegyezték, hogy egy elejtett zsebkendőjére az előkelő dámák bárónők, grófnők, hercegnők, tigrisként vetették magukat, s egymás kezéből foszlányokra tépték. Akinek egy körömnyi jutott, aranyba foglalva a keblén viselte.
            Most arra kérem Önöket, hogy vigyenek el innen egy kép-, vagy egy gondolatfoszlányt, és január 22-én, amikor Pestszentlőrinc és Pestszentimre Önkormányzatának vezetésével megünneplik a magyar kultúra napját, és ezek a képek is ott lesznek a falakon, zárják majd szívükbe a magyar értékeket.




2012. december 29., szombat

VALÓSÁG ÉS ILLÚZIÓ / DÍJAZOTT MŰVÉSZEK



MAJOROS Ádám Zsolt
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének díja


S.FARAGÓ Gyöngyi
Magyar Cirkusz és Varieté díja


REMSEY Flóra
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének díja


RÉNYI Krisztina
Magyar Művészeti Akadémia díja

VARGA - AMÁR László
Emberi Erőforrások Minisztériumának díja


SZEPESSY Béla
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének díja



Valóság és illúzió kiállítás a Fővárosi Nagycirkusz épületében

Forrás: HUNGART , HUNGART Galéria



2012. december 8., szombat

VALÓSÁG ÉS ILLÚZIÓ

A MACIVA Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft. és a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének országos tematikus művészeti kiállítása a cirkusz és varieté témakörében.


Megnyitó: 2012. december 11. (kedd) – 17 óra

Helyszín: Fővárosi Nagycirkusz
Köszöntőt mond: Halász János, az Emberi Erőforrások Minisztériuma parlamenti államtitkára, a kiállítás védnöke
Megnyitja: dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum igazgatója

"A régmúltba visszanyúló első cirkuszélményeink soha nem felejthetően maradnak velünk, időtlenné válnak, felidézésük pedig gyakran egész gyermekkorunk hangulatát visszavarázsolja. A nemzeti intézménnyé vált MACIVA és a kiváló honi alkotóművészeket tömörítő MAOE most közös kísérletet tesznek arra, hogy közelebb kerüljünk a titkokhoz"

Halász János
parlamenti államtitkár
Emberi Erőforrások Minisztériuma

A MACIVA és a MAOE közös pályázatának anyagából létrejövő kiállítás Cirkusz és varieté témakörben készült alkotásokat vonultat fel. A képző- és iparművészet, valamint a fotóművészet területéről beérkezett több mint 300 mű, összesen nyolc kategóriát képvisel, így a kortárs festészet, szobrászat, grafika, az alkalmazott grafika, az illusztráció, a textil, a kerámia, illetve a fotó egyaránt megjelenik a tárlaton.

A pályázatra érkező művekből - szakmai zsűri által válogatott és - összeállított Valóság és illúzió című kiállítás célja, hogy bemutassa a cirkusz és varieté világának megjelenését a vizuális művészetek különböző területein, és ezáltal ráirányítsa a figyelmet a művészet és a kultúra egymástól eltérő szegmenseinek kölcsönhatására.

"Aba-Novák, Picasso és az egyetemes művészettörténet más kiválóságai bizonyították, hogy a cirkusz nem csak szórakoztató, intenzív élményeket nyújtó művészeti ág, hanem olyan összművészeti látvány- és gondolatvilágot is teremt, mely mindig inspirálóan hatott más művészeti ágakra. A kiírt pályázat újra ráirányítja a figyelmet a hazai cirkuszművészetre és e kezdeményezés is segítségünkre lesz abban, hogy mind többen ismerjék fel a cirkusz, mint műfaj ezerarcú sokszínűségét, derűjét és szépségét".


Dr. Kriza Zsigmond

ügyvezető igazgató
Maciva Nonprofit Kft.

A kiállítás 2013. február 3-ig látogatható.

MACIVA Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft.

Forrás: A Fővárosi Nagycirkusz honlapja ; http://www.fnc.hu/ 
http://www.fnc.hu/index.php/hirek/item/63-valóság-és-illúzió



















2012. november 14., szerda

HEMZŐ KÁROLY TEMETÉSE




2012. november 7., szerda

VARIÁCIÓK EGY ZONGORÁRA / MEGNYÍLT!


A kiállítás a fotóművészet eszközeivel idézi meg Liszt Ferenc mukásságát, a zene erejét, s egyben jól tükrözi a művészeti ágak között működő inspiráló kölcsönhatást.

 
"Magas színvonalú, ám nagyon különböző megfogalmazások.Vannak, akik a hangszer testéből indulnak ki,de az átlag szemlélő számára észrevehetetlen "belső szerveket" favorizálják.Mások pedig a láthatatlant., a hangszer lelkét keresik és varázsolják elénk."


2012. november 6., kedd

ELHUNYT HEMZŐ KÁROLY


Fotó: S.Faragó Gyöngyi

Elhunyt Hemző Károly fotográfus
(Budapest, 1928. június 11. – Budapest, 2012. november 5.)

Nyolcvanöt éves korában november 5-én elhunyt Hemző Károly fotográfus, Érdemes és Kiváló művész, Táncsics Mihály- és Balázs Béla-díjas, a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjének kitüntetettje. A magyar fotográfia mestereként az elmúlt hat évtized alatt a fotó számos műfajában alkotott maradandó műveket.
  
Károly hivatásos fotóriporteri pályája a Honvéd Sport Egyesületnél kezdődött hatvan éve. A magyar sportfényképezés egyik megújítójaként több mint két évtizeden át követte kamerájával a magyar bajnokok ünnep- és hétköznapjait. A Magyar Sportmúzeumban még látható a sportképeiből rendezett kiállítása, Hódolat a bajnoknak címmel.

  Majd a Magyar Szemle című lapnál riporterként és képszerkesztőként fotográfus generációk számára jelentett zsinórmértéket igényes munkája a 70-es és 80-as években. Két könyvet publikált lovakról, s ezekkel új alapokra helyezte az állatok művészi fotografálását Magyarországon. 
 
  Az elsők között kapott lehetőséget rá, hogy a Műcsarnokban fotóművészként megmutatkozzon 1976-ban. Újszerű és formabontó tárlata mára már legendává lett szakmai berkekben. Önmagukon túlmutató fotó-triptichonjait évekig elemezték az esztéták és művészettörténészek. 
   

Szülővárosa, Budapest krónikása volt fél évszázadon át. Talán nincs még egy fotográfus, aki ennyit és ilyen változatos módon örökítette meg a fővárost. Emlékezetes könyvekben és kiállításokon adott ízelítőt munkásságának ebből a részéből, legutóbb 2010-ben Hemzőváros címmel a Magyar Nemzeti Múzeumban. Abban a múzeumban, ahol nagy megtiszteltetésként fogadták be becses adományként életművének zömét.



Az elmúlt harminc évben feleségével, Lajos Marival készült szakácskönyvei nemcsak a széles nagy közönség számára tették a nevét ismertté, hanem a magyar gasztronómiai fotóban is új fejezetet nyitottak.
Hemző tagja volt a legfontosabb szakmai szervezeteknek, többek között a Magyar Fotóművészek Szövetségének, a Magyar Újságírók Országos Szövetségének, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének. Művei megtalálhatók a Magyar Nemzeti Múzeumban, a Magyar Fotográfiai Múzeumban, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteményében és az Országos Széchenyi Könyvtárban. Hemző Károly húszéves kora óta élt együtt a halálos betegséggel. Csodaszámba ment, hogy a komoly fizikai állóképességet megkövetelő szakmáját ennek dacára milyen magas színvonalon és megérdemelt sikerrel művelte hat évtizeden keresztül.
Szarka Klára



Fotó: S.Faragó Gyöngyi





Sehr Miklós fotóművész összeállítása Hemző Károly fotóművész   "Hódolat a bajnokoknak" kiállításáról.

 

2012. október 26., péntek

TAGFELVÉTEL 2012


A Fotóművészeti Tagfelvételi Bizottság a beérkezett fotóművész jelentkezők kérelmeit elbírálta.


A 2012-es évben, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének Fotóművészeti Tagozatára 4 jelentkező nyert felvételt:

Bácsi Róbert, Gál Andás, Urbán Ádám, Dr.Varga Tamás

GRATULÁLUNK !!!


2012. október 10., szerda

ARANYKAZETTA ÉLETMŰDÍJ 2012 - MÜLLER FERENC


MAOE Aranykazetta Életműdíjas fotóművészek

2012 MÜLLER FERENC, 2011 FEJÉR ISTVÁN,
2010 TÁM LÁSZLÓ, 2009 NAGY LAJOS,
2008 TARCZAI BÉLA, 2007 TILLAI ERNŐ,
2006 CSÁK MIKLÓS, 2005 CHOCHOL KÁROLY




2012. október 5., péntek

HEMZŐ KIÁLLÍTÁS FILM

2012. október 4., csütörtök

GERGELY SÁNDOR EMLÉKÉRE / KIÁLLÍTÁS



Chochol Károly megnyitó beszéde:


Tisztelt Hölgyeim és Uraim!


Nem tagadom, megrendülten állok most Önök előtt és elsősorban az itt látható, kiváló nagyszerű alkotások között. Gergely Sándor életműve befejezett, de valós-értékén még fel nem fedezett. Ránk, az utókorra hárul a kötelesség, hogy ezt a páratlan életművet legalább közelítően valós értékén kezeljük. A művész ezzel az életmű-kiállításával üzent nekünk, de útmutatást is adott. Embersorsok! A művészek sok műfajában megmutatták, árnyalták az ember életét a születéstől az elmúlásig. Ebben a legnagyobb szabadságot a költők és az írók élvezték, ők szabadon csaponghattak. De milyen hatalmas feladatra vállalkozott Sándor, hogy a szorosan a valósághoz kötött fotográfia, a fotóművészet eszközeivel mutatja fel ezt a hatalmas ívet. Önök és én is látom, hogy ez a példátlan vállalkozás lenyűgözően sikerült. Több szálon dolgozva virtuóz módon szőtte egységgé. Hol a feledéstől megmentendő népi hagyományokat feldolgozva, hol a legjobb értelemben vett dokumentarista közelítéssel visz, sodor minket befogadókat az általa kijelölt irányba. Megemlítem itt a munkás hétköznapok ábrázolását, a derékszaggató teher alatt roskadó asszonyt, a mosónőket, a lovak és emberek kapcsolatát, s valami páratlan virtualitással összekapcsolta a nagybetűs hétköznapokkal az ünnepeket. Még felsorolni is lehetetlen a magyarvisontai népviselettől, az Úrnapi körmenetig, vagy a húsvéti tojásfestéstől a harisnyát kötögető férfiakig. Az élet humoros pillanataitól – a gyász, a fehérgyász megrázó látványáig terjed, ahogy követjük a művész által kijelölt utat. Megcsodáljuk a természetfotóit és itt is elhagyjuk a szokott látványt. Azt a sosem látott pillanatot látjuk, amint a nászra készülődő madár-kérő, mintegy nászajándékot ad át választottjának. S most már bátran kimondhatom, ami az egész életmű-kiállításon áthúzódik, hogy egyszer megérint minket a látvány, a téma, de mindenben ott van még egy művészi többlet, egy szellemi plusz, egy nem volt ajándék. Ezt már itt el kellett mondanom, hogy arra kérhessem Önöket, hogy keressék és érezzék ezt a sajátos életképet. Mert itt minden többszólamú. A fa-sorsok, az egy fától az erdőig, a mikrótól, a makróig, a fák élete a haláltól a virgonc életig, és itt is az új bravúr, a fák humora – szerelem, szexualitás. És az új fordulat, az ember és a természet csodás kapcsolata. A tűz (Szentiván-éj), a víz, vízszentelés, egy nagyon finom kis fintor, mert nem marad el a sonka, az ételszentelés. Majd látjuk a megerősített párhuzamokat az ember, és a fák lenyomatát, a víz nyugalmát és sodrását, hidakat a víz felett. Majd a művész üzenetét és vallomását, ember és hazaszeretetről, Hazám, Hortobágy, Káli-medence, és Vihar után a pusztán. Nekem, és nekünk, Önöknek is, van még egy kötelezettségünk, fejet hajtva köszönetet mondani az életmű összeállításáért, a vele évtizedekig együtt alkotó fotografáló művésztársnak, Lakatosné Kasztl Gyöngyinek és családjának. Végezetül, engedjék meg, hogy egy személyes élménnyel fejezzem be, mindörökre belém vésődött egy alkotás, a „Kő kövön megmarad”, ahogy az emléked is, kedves Sándor.

Chochol Károly

2012. szeptember 22., szombat

HÓDMEZŐVÁSÁRHELY SZAKRÁLIS ÉLETE / KIÁLLÍTÁS

Fotók: Szilágyi Gergely
A MAOE Fotóművészeti Tagozata kilenc éve, minden nyáron, meghívásos rendszerben, Fotószimpóziumot tart Hódmezővásárhelyen. 2011-ben „Hódmezővásárhely szakrális élete” volt a téma. A válogatott fotókból 2012. szeptember 18-án, Budapesten, az Olof Palme Házban száz kép került bemutatásra. A kiállítást Szenti Tibor író, néprajzkutató, a fotóművészek segítője nyitotta meg. Beszédéből összefoglaló gondolatokat adunk közre:


A fotóművészet nagy fejlődésen ment keresztül a XIX. sz. második felétől. A profán fényképezésből, a »fényírdák« tömegmunkáiból az alkotás szakralitását, a belső emberi értékek ábrázolását hozta létre, és ezzel fölzárkózott a képzőművészet mellé”.

Szenti a kiállított fotókat tematikájuk szerint a következőképpen rendezte, tovább idézve mondandóját:

A külső és belső környezet ábrázolása. A külső környezeti fotók közül kiemelem a Susán és Tabán városrészben épített református templomokat, amelyeket helyben égetett téglákból raktak, szecessziós ornamentikákkal díszítve. Módos Gábornak az épületek egységes tömbjéből a magasba törő, karcsú tornyaikkal a lélek fölfelé emelkedését sikerült szimbolizálni. Ugyancsak az ő fotóján láthatjuk a református Ótemplom mögötti téglából rakott, lőréses körfalat, amely a vérzivataros években a hívők védelmét biztosította.

A templombelsők közül Dömötör Mihály a református Újtemplomot láttatta különleges beállításban, ahogy a szószék lépcsőfordulójában, az esztergályozott, fedeles faserleg középpontosításával, a mögötte húzódó, hosszú padsorok fölött, a kétemeletes, copfstílusú erkély boltíve alatt, az orgonára esik tekintetünk, majd viszi a szokatlan fémcsillagokkal kirakott, mennyboltot megjelenítő mennyezetre. Módos Gábor a Szent István római katolikus templom színes üvegablakainak mennyben uralkodó alakjaiból, szentjeiből és a Jézus szenvedését bemutató stációképekből egységes, szemet-lelket vonzó „ikonosztázt” rakott össze. Ugyancsak ő mutatja be a Görögkeleti templom védett művészeti értéket képviselő ikonosztázát is. Dr. Kocsis István szintén a Szent István templombelsőben készített különleges képet, amely összemásolva, egy középső boltív összefogásával mutatja a templombelsőt a bejárat, majd a szentély felől. Tóth József, művésznevén „Füles”, a fölújított Zsinagóga külsejét bemutató fotója után, a továbbiakban tekintetünket a belső, karzatot tartó, súlyos oszlopokon túl, a Bima felé viszi, a titokzatos Tóraszekrényig, majd egy következő képen, az ódon padsortól a rózsaablak szecessziós, színes virágkölteményére irányítja. Balla András az Árpád-kori Csomorkány mezőváros romtemplomának totálképét mutatta, jól érzékeltetve, hogy mi pusztult itt el, majd az Unitárius templombelsőből alkot több intim részletet.

Szakrális tárgyak bemutatása: Ebben a témában valamennyi alkotó kiváló képeket adott be, pedig ismert, hogy a tárgyfotózás művészi szinten az egyik legnehezebb föladat. Különösen a fények és arányok eltalálása jelenthet gondot, valamint a több felületű tárgyaknak a leginkább jellemző részét kiválasztani sem könnyű. A résztvevő művészek változatos tárgyfotói az ismereteikről tanúskodtak. Alkotásaikon láthatók a harangok, amelyek a helységek „élő hangját” képviselték, és amíg szóltak, volt, aki hallgatta és reményt nyújtott nekik; továbbá feszületek, gyertyák, kelyhek, tálak, a tóratartó, szentképek, úrfelmutató, orgonarészlet, sírkövek, terítők, hímzések, templomkulcsok, szobrok, díszek, Bibliák és zsoltárok, kapuk, kilincsek és zárak, járófelületek, lépcsőházi részletek sorakoztak elő. A fém- és faművességet, a textília, általában a kézművesség remekeit kiváló fölvételeken jelenítették meg.

Kimagasló értéket képviselt Módos Gábor: Szenczi Molnár Albert nemzeti vagyont magában foglaló, féltve őrzött Bibliája olyan helyen kinyitva, ahol saját gyöngybetűivel beírt széljegyzetei láthatók. Németh Andrea sírhantvédő vasrácsra csavarodó, száraz növényindája, az elmúlás és életbe kapaszkodás finom megjelenítésével tárul elénk. Herbst Rudolf sírkőtöredéke, rajta az „élt hat évet” felírat döbbenetes üzenetével, Siklós Péter enteriőrjei, amelyeket keresztből, bibliából és gyertyából készített, elgondolkodtatóak; de legmegkapóbb a zsinagóga előterében, a zsidó mártírok nevét őrző fekete kőtömbre, a megnyitott bejárat ajtaján át beeső fények üzenete, amelyek együtt szintén az el nem múló fájdalmat és emlékezésünket drámai erővel ábrázolták. Rózsa Zsuzsa egymásra dőlt kőkeresztjei, ahogy az elhalt házaspár múlandó emlékét interpretálják, a természetbe olvadás lassú folyamatát tükrözik.

Összességében mit sugalltak ezek az alkotások? Az emberszeretet süt át rajtuk, szimbolikus megfogalmazással.



Egyházközösségek szakrális élete zárja a témák sorát. Ez volt a legnehezebb föladat, egyúttal a legértékesebb sorozata a kiállított alkotásoknak. Ismert tény, hogy „a fényképezőgép csak ügyes szolga, de a kép az agyunkban keletkezik és értéke is ott dől el.” Az itt kiállított, e témabeli fotók szintén ezt igazolták.

Az egyházközösségek az emberek egymás közötti, és az Istennel való kapcsolatát színről-színre és metaforikusan fejezik ki. Albert Einstein anyag és energia ekvivalencia egyenlete óta világossá vált, hogy minél jobban megismerjük a természet törvényeit, annál jobban megértjük a teremtés csodáját és akár akarjuk, akár nem, annál közelebb kerülünk az Alkotóhoz. A 21. sz. embere számára az sem lehet kétséges, hogy valamennyi nagy világvallás egyet hirdet és abban hisz, hogy az emberi test romlandó, de az az energia, amely éltette, az egyéniség és öntudat vesztésével is átváltozva a mindenségben él tovább, és elpusztíthatatlan.

Ennek az elvnek a hitközösségek a hordozói. A keresztények legyenek akár ketten, Jézust idézve, Ő harmadiknak ott lesz köztünk, és „velünk van a világ végezetéig”. A szakrális élet fotóábrázolása az ember viszonyát mutatja önmagához és Teremtőjéhez. Talán nem véletlen, hogy e kérdéskörrel legtöbbet dr. Kocsis István orvos foglalkozott sikeresen, hiszen azt a tudományt szolgálja, amelyik az ember testi-lelki-szellemi egészségével és romlásával foglalkozik. Egyformán vizsgálta a csoport és az egyén életét. Erre utalnak az esküvőt ábrázoló templomi, és a gyászt megjelenítő, temetői halottas menetet megörökítő fotói. Ugyanakkor a református tiszteletes által karján tartó, félmeztelen csecsemő a késő reneszánsz és barokk puttóit, vagy a kis Jézust átölelő kezet juttatja eszünkbe. Másik fotóján az érett, lelki elkötelezettsége fölött döntőképes asszonynak az alámerítkezéssel történt, megkeresztelkedése utáni pillanatot kapta el, amikor a nedves, hófehér ruha bőrére tapadt, ahogy immár a lelkét tisztára mosta és hitét megerősítette. Arcára fogja két tenyerét, és mintha félig nyitott ajkával azt mondaná, „Istenem, csoda történt!”

Módos Gábor egyik fotóján katolikus körmenet fegyelmezett áhítata közeledik felénk, de nem úgy, mint korunk fenyegető tüntetései, és tiltakozásai, hanem mint eltökélt menetelés egy átlényegült világ felé. Micsoda minőségi különbség a lelki béke és emberi szolidaritás jegyében! Másik felvételén ő is a bemerítkezés pillanatát kapta el, ahogy a fiatal női test éppen kiemelkedett a vízből, és magával húzza a naptól áttetsző, leomló hullámokat. Gyönyörű pillanatfölvétel egy ember mély elkötelezettségének katarzisáról.

Bahget Iskandernek az apácanővért ábrázoló fotóján a kislányokkal, mélyérzelmű gyermekszemek néznek ránk. Az idős rendfőnöknő már az égre, egy előtte egyre világosodó világ felé tekint. Az evangélikus lelkész a bibliát szinte védőpajzsként, szigorú és figyelmeztető tekintettel tartja maga elé. Az idős katolikus pap talpig feketében, sokat átélt, és félig árnyékolt arcával jelzi a két világ között várakozó, de nyugodt lelki állapotát.

Herbst Rudolf az apácanővér és az egymás kezét fogó kislánykoszorújával a lelki közösség nem erőszakolt, egybetartó erejét erősíti meg.

Schäffer László egyik fölvételén, a Zsidó temető bejáratánál elhelyezett kerek, műkőasztalkán lévő kavicsokkal Izrael népének a sivatagi életmódját tükröző szokására tanít bennünket, jelezve, ahol nem nő virág, de kő terem, ezzel is emlékezhetünk halottainkra. Egy ősi nép máig összetartó, remek lélekábrázolása egyetlen téma megragadásával, és jelzi, hogy exodusuk sivatagok és rideg kövek között gyakran máig tart. A fotóművész remek képet hozott magyar hazájának régmúltjából is. Az Árpád-kori Csomorkány mezőváros romtemplomának omladozó, üresen tátongó, kis ablakán, egy felülről beköszönő, friss zöld ág kíváncsiskodik, és jelzi az élet folytatását. Nagyszerű metafora az Isten háta mögötti pusztából ellesve.

Németh Andrea két fotója különösen megkapó. Az egyiken rácsokkal védett ablakból, egy zárt világból, a felhős-napos égboltot tükröző, valós világra kitekintő apáca szelíden mosolyog ránk. A két világ nem ütközik, hanem találkozik. Micsoda finom árnyalata ez az emberi lélek ábrázolásának! A kiállítás egyik szimbolikus csúcsfotóján a háttérben romos kripta látható, amely alatt egész nagycsalád alussza örök álmát, de már nincs hozzátartozó, aki nyughelyüket és emléküket gondozná. A kép előterében sárgára érő, súlyos búzakalászokat nevelt a Gondviselő. Siva tűzkörön járó táncára emlékeztet, ahogy legyőzve a gonoszt, hátán állva, a tűzkörön hol hátra lépve halált oszt, hol pedig előre, és életet teremt. Hódmezővásárhelyen és környékén a kenyérgabonát máig „Élet”-nek mondja a földműves. Itt van a nagy történelmi egyházak hitbeli együttállásának, az emberi faj lelki értékének harmóniája, egyetlen exponálással magába tömörítve az elme szellemiségét.

Végül azzal zárható ez az elmélkedés, hogy a hiányzó szakrális élet megörökítésére, a hívek templomba érkezésének ‒ kinek keresztvetéssel, kinek fennálló főhajtással ‒ tisztelgése; az áldozás és Úrvacsora vétel áhítatának, az agapéknak, a temetői gyászszokásoknak ‒ sírgondozás, virághozatal stb ‒, a hívők templomaikban való éneklésének, imádkozásának, a papok és lelkészek áldásosztásának…, nem sorolom a hiányzó fölvételeket, de mindezek elkészülésére várunk, mert Tóth József Füles, tisztelt barátom hozzám írt levélrészletében is tárgyilagosan így fogalmazott a tárlatnyitás utáni napon: „Köszönöm megnyitó előadásodat. A benne elhangzott javaslatokkal, ami a szakrális anyagot illeti, mindennel egyetértek, csak az maradt ki belőle, amiért a templomok épültek: a HIVŐ EMBER. Remélem egyszer pótolva lesz.” Ha a Vásárhelyi Fotószimpózium kiváló művészei összefognak, hiszem, hogy e páratlan anyag nemcsak kiegészül, hanem közös összefogással országos, talán nemzetközi érdeklődést kiváltó könyv is születhet belőle!

Szenti Tibor

Fotók: Szilágyi Gergely


2012. szeptember 20., csütörtök

TAGFELVÉTEL 2012

A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének ( MAOE ) Fotóművészeti Tagozata tagfelvételt hirdet a 2012-es évre.


Az érdeklődők az egyesület és a tagozat munkájáról a FÉNYEZRED blog aloldalain illetve a MAOE hivatalos honlapján tájékozódhatnak.

Várjuk olyan elhivatott alkotók jelentkezését, akiket vonz a szakmai közösségi élet,
s abban aktívan részt is tudnak vállalni.

A jelentkezéseket folyamatosan fogadja a titkárság ( postán avagy személyesen).

Levelezési cím :
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete, Fotóművészeti Tagozat
Postacímünk: 1406 Budapest, Pf. 26

Személyesen:
1055 Budapest, Falk Miksa u. 30. fszt.2. (21 kapucsengő)
Tel: 06 1/ 3112479

Beadandó dokumentumok :
felvételi kérvény, szakmai önéletrajz, szakmai ajánlás, kitöltött jelentkezési lap

Jelentkezési lap innen letölthető

Felmerülő kérdéseikre a tagozati titkárunktól kaphatnak választ a 331-9304 telefonszámon.

A jelentkezési lap leadásának végső határideje: 2012. szeptember 24.

A további teendőkről a jelentkezők ezt követően telefonon ill. postán kapnak értesítést.

2012. szeptember 10., hétfő

HEMZŐ KÁROLY - HÓDOLAT A BAJNOKNAK

Kiállítás Hemző Károly fotóiból az olimpia évében.





Hemző Károly 1953-ban
 Ízelítő a kiállítás képeiből:


Puskás Ferenc 1955 Karácsonyán

Zsivotzky Gyula, 1966
Magyarország -NSZK focimeccs, 1961
Gerevich Aladár, 1959

Gyarmaty Dezső, 1965



2012. augusztus 17., péntek

ÁLLAMI KITÜNTETÉSEK

2012. augusztus 20-a alkalmából Magyarország köztársasági elnöke megbízásából kitüntetéseket adott át Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere a tudomány és kultúra jeles hazai képviselőinek.

Kollégáinknak, Baghet Iskander fotóművésznek, Eifert János fotóművésznek és Kunkovács László Balogh Rudolf díjas fotóművész és néprakzkutatónak a Magyar Érdemrend tisztikeresztjét adományozta.

Az elismeréshez szívből gratulálunk, s további sikeres alkotói éveket kívánunk!

Kultura.hu